Skip to content

De Konvert Perikelen (3)

10/12/2015

Mijn verkoudheid wil maar niet afnemen, ook al leek het beter te gaan. Ondertussen heeft ze deels greep gekregen op mijn stembanden en begin ik deels hees te klinken en alsof ik de 500 km gelopen heb… Ik ben dus ook overgeschakeld op medicatie die een stuk sterker is dan de “gewone” antibiotica die ik anders neem, omdat ik me gewoon niet gewonnen wil geven. Ik kan het op dit moment ook niet maken met de vele sollicitaties die ik heb lopen. Als het tegen zondag nog niet beter is, zal ik genoodzaakt zijn om bij de dokteres langs te gaan.

Ondertussen moet ik wel nog mijn sollicitaties afwerken en ging ik zodoende dus naar Konvert Interim in Ghislenghien (Provincie Henegouwen) voor een job in Edingen. Ik had al een voorgevoel in mijne kleinen teen dat het “weer” zo’n ramp ging worden en helaas is het dat ook geworden.

Een week en een half geleden, het moet de voorlaatste week van November geweest zijn, had die Franstalige consulente (spreekt bitter weinig tot geen Nederlands – komt mij vragen of ik wel Frans kan spreken én wil mij dan nog gaan testen op de pc, voor een test Nederlands, om te controleren om ik wel goed Nederlandstalig ben…) mijn CV “alweer” op de VDAB gevonden. Voor dat Nederlands trok ik al gauw à la Mr. Spock mijn wenkbrauw op, waardoor ze toch haar “stommiteit” door had…

konvert

Dan wilde ze eigenlijk dat ik mijn identiteitskaart en rijbewijs af gaf voor kopijen van te maken… Ik bekeek haar even bedenkelijk aan en liet haar weten dat ik reeds ingeschreven ben bij Konvert en bijna 3 weken geleden nog testen gedaan heb. Ze begon te argumenteren (de sfeer werd weer irritant toen ze haar gelijk wou halen en haar mannelijke en vrouwelijke collega die wat verder zaten, duidelijk niet durfden opkijken. Je voelde dat gewoon) dat dit wel standaardprocedure bij een inschrijving was.

Ik begon letterlijk genoeg te krijgen van die zever en liet haar kalm en beleefd in ’t Frans weten, dat ik daar geen probleem mee heb als dat zo is, voor 1 keer dan, maar ik niet van plan was om dit bij ieder Konvert kantoor te gaan doen die mijn CV “alweer” eens op de VDAB gevonden heeft… Ook hier was de consulente duidelijk wat verschoten van mijn geërgerde directheid en keek gauw op haar computer toen ik haar wees op de zaken en testen van zo’n 3 weken geleden.

Op bijna 2 weken tijd had ze daar dus totaal niet naar gekeken en het kostte nu dan ook maar 5 minuten (er was “alweer” een technisch probleem met de computer -da’s altijd zo als die mensen iets moeten opzoeken-), maar ze gaf dan uiteindelijk toch schaapachtig toe dat mijn dossier wel degelijk in orde was en de testen én cv’s  (zij had zo’n afgeprinte VDAB versie die totaal niet volledig is omdat ge daar ook niet alles kunt op in zetten zoals alles werkelijk is) er in zaten… Jesus… té tam om hun “huiswerk” op voorhand op te maken… Als ik vroeger mensen op sollicitatie gesprek had (ja, zelf ook in andere jobs nog aanwerving van sollicitanten gedaan in samenspraak met mijn baas) dan had ik toch wel m’n bed op voorhand opgemaakt, alles afgeprint en de nodige zaken aangeduid wat ik wilde vragen, maar nee, om de één of andere reden kunnen Interim consulentes dat niet en doen ze liever iemand afkomen…

De uiteindelijke job, waarvoor ze me 2 weken geleden belde en toen klonk als een dossierbeheerdersfunctie bij een alarmcentrale in Edingen, bleek plots een platvloerse Call Center job te zijn waarbij ik de nacht shiften zou moeten gaan doen… Ook hier verschoot ze weer alsof ze “betrapt” was op een leugen, toen ik haar liet weten dat ik dat soort jobs niet zoek. Voor ik me dan ook rechtzette en vertrok, hadden we nog een discussie over het loon. Ik zou in die “regio” toch maar voor een Call Center / Customer Service job via hun toch maar maximum een loon van 1500 € bruto (!!!) kunnen krijgen, hoger bestond niet volgens haar. Toen ik er haar op attent maakte dat mijn laatste job een Customer Service job op Administratief niveau was en ik daar, rekening gehouden met diploma en taal eisen, al gauw met testen gedaan te hebben, bijna tegen de 3000 € bruto verdiende, viel ze bijna van hare stoel en bekeek ze me alsof ik haar hét leugen van de dag aan’t verkopen was…

Enfin, ge vraagt u dan af waar dat soort mensen allemaal mee bezig is als ze de waardes van diploma’s / ervaringen en lonen die er aan gekoppeld zijn, niet eens kennen én duidelijk denken dat iedere sollicitant een dom kieken is…

 

16 reacties
  1. 3000 € voor een Customer Service Job? Wow. Dat is mij met mijn talen skills nog nooit gelukt. Meer dan 11.34 per uur heb ik als uitzendkracht nog nooit verdiend….

    Liked by 1 persoon

    • 3000 rond niet nee, maar bijna zo goed als. Een interim / selectie kantoor kan je voorstellen, maar uit mijn ervaring althans dien je vaak nog zelf te onderhandelen over je loon én als ik m’n vel moet verkopen voor een job waar velen op neerkijken, dan verkoop ik hem wel duur.

      Liked by 1 persoon

      • Knap. Ik ben al niet goed in onderhandelen. Ik krijg dat bij lange na niet als Marketing Assistent drietalig. I wish! Maar heb na 3 jaar zowaar om een verhoging durven vragen dat is al heeeeeel wat voor mij 😂 Hier heerst toch vaak de tendens “wees blij dat je een baan hebt” en vooral “als je denkt dat je meer kunt verdienen ga dan maar”

        Liked by 1 persoon

        • Ja, iedereen dient een beetje voor zichzelf uit te maken of een verloning evenredig is aan de steeds hogere eisen die men tegenwoordig bij jobs tegenkomen, ok is.

          Ik heb er geen probleem mee dat een werkgever “véél” van me vraagt, maar dan moeten ze qua loon natuurlijk ook niet in m’n zakken komen zitten…

          Like

  2. Beterschap gewenst 🙂

    Liked by 1 persoon

  3. Bij momenten is het grappig om te lezen… Tot je dan beseft dat je gewoon de realiteit beschrijft… Verschrikkelijk…

    Liked by 1 persoon

  4. Je hebt eigenlijk zoveel geluk dat je ouders je zo hard steunen, maar ik denk dat je dat wel beseft – want ik denk dat er veel mensen zijn die wel zouden moeten buigen voor dat soort jobs met dat soort belachelijk lage lonen, gewoon omdat ze anders geen dak boven hun hoofd kunnen betalen. Het doet me ook eens te meer beseffen hoeveel geluk ik heb dat ik een job heb! De moed niet opgeven hé…..

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Blogger uit Amsterdam-ZuidOost

schrijft met plezier

BE INEFFABLE

Life blog of 2 dutchies

Christophe Wallecan

De blog van een marketing student

Vie de Julie

Vie de Julie

Binnenstebuitenboel

Leef achterstevoren!

Liquid skies

Silent people have the loudest minds

misssexandthecity

Life in the city and the sex in my life,.....

Renate Bulte

Blogger over alledaagse dingen.... maar dan anders!

Screendependent

Alles over films, series en meer

COS

cosblog.org

The S Files

Be nice, go vegan

Kimdonz

Lifestyle blog

Thomas Pannenkoek

Een Simpele Ziel ondergaat zijn leven

ratjetoe4u

So Close & Yet So Far...

De Hipste adresjes van Gent

We moved to http://hipsteadresjes.gent !

van dichtbij

over het zout op m'n huid, spruitjes met spiegels en de rammelende rest

Morgaine's Passions

Live life to the fullest

MetroPaul

Nederlandstalig blog, sinds 2008

ZoSammieEnzo

Een spontane vrolijke lifestyle blog met humor.

Deborah Hamar

Just me . . .

Naomi in Wonderland

Traveling through life

Adam op Verkenning

Een getrouwde man op verkenning.

MichielZiet

Dagelijkse dingen die soms bijzonderder lijken dan je denkt.

kribbels uit mijn leven

een kijk in mijn gedachten en de gebeurtenissen uit mijn dagelijks leven, heel gewone dingen, misschien ook wel heel bijzondere......

Walt's Hoekje

Gewoon omdat het kan

DOLDRIEST

woordenspel

Margo Hermans

Blog what you live; don't live to blog.

Annelyse

14 maand met de fiets door Europa

Tales from the Crib

Putting the sfeer in blogosfeer since 2004

tiny blogt

Tiny kan van alles iets en van niets alles.

Yellow Me.

Live a Healthy Lifestyle

La Vie de Falderie

Antwerpen tot Brugge - en soms verder

Bubbliciously me

Living the life you love....

Wilco's Charity Challenge

12 maanden ... 52 opdrachten ... 1 goed doel: Right To Play

Beaunino

GEWOON DOOR-ROEIEN

Fashionlifestyleblog

So Close & Yet So Far...

Darling Doormat

Wit and Sh*t on Crete. It’s nothing anyone would ever take seriously, but it amuses me.

peter

my path

Lukas Lauridsen

So Close & Yet So Far...

Forty something and much more !

mijn dagboek en uitlaatklep ... if you can't stand the heat, get out of my kitchen !

elegant slumming

So Close & Yet So Far...

Life is a garden of Quotes

Over het dagelijkse leven, over reizen en lezen, over koken, over het lief , gewoon over het leven

