Skip to content

De Randstad Perikelen (5)

02/12/2015

Deze week 3 keer met Randstad moeten handelen. Ik schrijf de eerste zin eigenlijk zo omdat het toch onvoorstelbaar is hoeveel afdelingen en onderverdelingen Randstad eigenlijk heeft én er nooit iemand in slaagt om mijn meest recente CV te hebben. Eerste keer met Randstad Professionals uit Brussel, die me voorstelden voor een betrekking om me nadien jammerlijk te melden dat het bedrijf iemand anders aangeworven heeft. Jammer, maar kan gebeuren.

Tweede keer was van Randstad Munt in Brussel. Ze hadden alwéér mijn CV op de VDAB gevonden en zeggen dat ik 2 weken geleden nog langs geweest ben en testen gedaan heb. Je moet je al niet afvragen hoe goed ze iets nakijken…

Derde keer was nu voor Randstad Gent Call Force. Ze willen mij bij een bedrijf voorstellen, maar het bedrijf wil dat ik eerst nog een nieuw pak aan testen doe, dus vandaag met de trein richting Gent geweest. Wat ik de laatste tijd bij Randstad opmerk (mijn bevindingen als werkzoekende althans) is, dat ze lijken “misbruik” te maken van het feit dat ze héél goed weten dat veel werkzoekenden momenteel geen uitkering hebben of kunnen krijgen.

werk2

De consulente van dienst begon dus al vrij snel over het loon…

Zij: “goh ja, met uw leeftijd en veelvuldige interim ervaringen + het feit dat ge geen uitkering krijgt (ze zei dat zo op een intonatie, waarop ze het deed overkomen alsof ge al blij moogt zijn dat ze u nog willen uitnodigen als sukkelaar); zou je volgens de barema’s toch maar zo’n 1700 € bruto verdienen hoor…

Dit was dan voor een leidinggevende functie waarvan men ook nog verwacht dat je perfect 3-talig bent, dat je in shiften wil werken én natuurlijk regelmatig nachtdiensten gaat doen. Normaal zou ik effen flink m’n gedacht gezegd hebben, maar ik had er vandaag niet zo’n zin in en diende haar even laconiek op een rustige manier van antwoord.

Ik: “Goed om te weten. Nu ja, ik ben ook voor gelijkaardige functies bij andere bedrijven en selectie kantoren bezig die mij wel een loon kunnen garanderen voor het zelfde werk wat jij me nu zegt, dat wel boven de armoede grens ligt. Je moet dan ook niet verbaasd zijn, als ik daar een job bij kan krijgen, dat ik dat eerder dan bij je klant zal aannemen. Het kan moeilijk het geval zijn dat een leidinggevende straks minder gaat verdienen dan de personen waar hij leiding over heeft…

M’n kalmte én het feit dat menige andere Randstad consulentes duidelijk aan’t meeluisteren waren én je toen werkelijk een speld kon horen vallen, begon mee te spelen in de reactie van de consulente.

Zij: “ja…. mits uw testen toch zéér goed waren denk ik wel dat er boven de 2000 € bruto wel kan gekeken worden hoor…

Toen had ik het eigenlijk wel al wat gehad en liet ik haar weten dat ik het wel zou horen als er nog iets van zou terecht komen. Ik blijf zulke situaties té gek voor woorden vinden.

18 reacties
  1. Zo denken die gasten wel ja, geld maken voor eigen bedrijf lijkt het wel en afgaan op mensen die niks hebben en dus al blij zullen zijn met een dooie mus bij wijze van spreken… echt, goed van jou dat jij zo doortastend bent geweest en het ineens wel allemaal hoger kan. Blijven doen dit!

    X

    Liked by 1 persoon

  2. Inmiddels kan je de Randstad wel dromen, of niet?

    Liked by 1 persoon

  3. Meen je dit nu, zijn deze toestanden echt?? Dit is toch echt van de pot gerukt,…..hoe gaan ze tegenwoordig met mensen om zeg??

    Liked by 1 persoon

    • Ja, die toestanden zijn écht (allé bij mij en voor mij toch; ik kan natuurlijk niet spreken over hoe ze met andere mensen om gaan, want dat weet ik niet).

      En da’s heus niet alleen met Randstad hoor…

      Like

  4. Ik krijg de kriebels van je interimverhalen… tjonge tjonge…

    Liked by 1 persoon

  5. Ik vind dit persoonlijk jammer om te horen. Ik werk namelijk in de uitzendsector, als consultente weliswaar en hoop toch dat de mensen waar ik mee in aanraking kom een ander verhaal kunnen vertellen. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik op een administratieve dienst werk, en dus dagelijks een bak klachten te verwerken krijg, hierdoor kan het soms wel zijn dat niet iedereen de service krijgt die ze verdienen. Soms is het me allemaal een beetje teveel en ik vrees dat ik het niet altijd kan wegstoppen voor de volgende klant… Uitzendkrachten en klanten kunnen namelijk soms ronduit gemeen zijn. Maar dat is dan de andere kant van “den bureau” hé…

    Liked by 1 persoon

    • **Consulente uiteraard 🙂

      Liked by 1 persoon

    • Zéker. Ik ga ook niet verkondigen dat sollicitanten engelen zijn, maar de reactie die ik meemaak, je laten afkomen voor iets dat m’n even goed aan de telefoon kan zeggen enz… zijn niet zo zeer “reactie-problemen”, maar eerder “mentaliteitsproblemen”.

      Da’s heus niet enkel bij Randstad dat ik die dingen ervaar hoor.

      Liked by 1 persoon

      • Nee, zo begreep ik het ook niet 😉 heb nog terug gelezen en mijn kantoor zit er ook tussen. Eigenlijk zou dit moeten doorgestuurd worden als worst practice naar mijn verantwoordelijke. Morgen maar eens doen 😉

        Liked by 1 persoon

        • Ja, dat zou handig zijn, alhoewel, ik betwijfel soms of dat wel helpt.

          Ooit eens tegen Adecco Office een klacht ingediend omdat een consulente mij weigerde voor te stellen omdat deze vond dat ze niet genoeg referenties kon natrekken met mijn vele interim. Bij Federgon dan 9 maanden (!!) van’t kastje naar de muur gezonden om dan nen brief te krijgen waarin ze het interim kantoor gelijk geven. En dan staat ge daar als sollicitant…

          Like

  6. Hoe hard mensen niet profiteren van interims! ’t Is te gek voor woorden. 1700 bruto voor zo’n functie… my god, dat is niet eens wettelijk! Bij ons op ’t werk zochten we een interim voor 8u (of een jobstudent), het interimkantoor (een ander dan Randstad) raadde ons twee kandidaten aan: eentje ‘hoogzwanger maar zeer competent’ en eentje ‘minder competent’. Ik denk dan: wat heeft dat zwanger zijn er in godsnaam mee te maken????????? We hebben uiteraard de competentste kandidaat gekozen…

    Liked by 1 persoon

    • Ja, ’t is te gek voor woorden, alleen bedrijven kunnen er ook wat van hoor. Als ik denk aan aan de testen die ik de laatste weken moeten doen heb én dan uit de boot van omdat ze vinden da’k téveel interim al gedaan heb…

      Like

Trackbacks & Pingbacks

  1. De Randstad Perikelen (6) | WorldsApart 2.0

Geef een reactie

Blogger uit Amsterdam-ZuidOost

schrijft met plezier

BE INEFFABLE

So Close & Yet So Far...

Christophe Wallecan

De blog van een marketing student

Life according to Joyce

Everyday life documented :)

Vie de Julie

Vie de Julie

Binnenstebuitenboel

Leef achterstevoren!

Liquid skies

Silent people have the loudest minds

misssexandthecity

Life in the city and the sex in my life,.....

Renate Bulte

Blogger over alledaagse dingen.... maar dan anders!

Screendependent

Alles over films, series en meer

COS

cosblog.org

The S Files

Be nice, go vegan

Kimdonz

Lifestyle blog

Thomas Pannenkoek

Een Simpele Ziel ondergaat zijn leven

ratjetoe4u

So Close & Yet So Far...

De Hipste adresjes van Gent

We moved to http://hipsteadresjes.gent !

van dichtbij

over het zout op m'n huid, spruitjes met spiegels en de rammelende rest

Morgaine's Passions

Live life to the fullest

MetroPaul

Nederlandstalig blog, sinds 2008

ZoSammieEnzo

Een spontane vrolijke lifestyle blog met humor.

Deborah Hamar

Just me . . .

Naomi in Wonderland

Traveling through life

Adam op Verkenning

Een getrouwde man op verkenning.

MichielZiet

Dagelijkse dingen die soms bijzonderder lijken dan je denkt.

kribbels uit mijn leven

een kijk in mijn gedachten en de gebeurtenissen uit mijn dagelijks leven, heel gewone dingen, misschien ook wel heel bijzondere......

Walt's Hoekje

Gewoon omdat het kan

DOLDRIEST

woordenspel

Margo Hermans

Blog what you live; don't live to blog.

Annelyse

14 maand met de fiets door Europa

Tales from the Crib

Putting the sfeer in blogosfeer since 2004

tiny blogt

Tiny kan van alles iets en van niets alles.

Yellow Me.

Live a Healthy Lifestyle

La Vie de Falderie

Antwerpen tot Brugge - en soms verder

Bubbliciously me

Living the life you love....

Wilco's Charity Challenge

12 maanden ... 52 opdrachten ... 1 goed doel: Right To Play

Beaunino

GEWOON DOOR-ROEIEN

Fashionlifestyleblog

So Close & Yet So Far...

Darling Doormat

Wit and Drama on Crete. It’s nothing anyone would ever take seriously, but it amuses me.

peter

my path

Lukas Lauridsen

So Close & Yet So Far...

Forty something and much more !

mijn dagboek en uitlaatklep ... if you can't stand the heat, get out of my kitchen !

elegant slumming

So Close & Yet So Far...

Life is a garden of Quotes

Over het dagelijkse leven, over reizen en lezen, over koken, over het lief , gewoon over het leven

