Skip to content
Tags

Where They All Went

20/07/2015

“Familie”, het gespreksonderwerp deze week hier bij ons thuis.  Toen ik terug kwam van mijn tijd bij het neefje, wilden m’n ouders er natuurlijk alles over weten. Zelf gaan ze daar niet naar toe, want de vader van de moeder van het neefje die eigenlijk één van de vele broers van mijn moeder is, heeft een broertje dood  aan contact houden én na alles wat haar broers en zuster haar aangedaan hebben toen m’n moeder nog klein en jong was, is het contact haast niet bestaande… met het gevolg dat wij dus eigenlijk weinig over de neven, nichten, nonkels en tantes en alle broers en zuster van m’n moeder weten.

Gesprekken over familie brengen bij ons thuis altijd pijnlijke en nare herinneringen boven en mits ik dat wel versta dat m’n moeder daar bitter weinig wil over zeggen, kwam ik (toen toch) op het lumineuze idee om de familienamen die ik kende maar al zéker meer dan 20 jaar niet meer gezien had, eens te googlen… De ontnuchtering was groot en je voelt je bij sommigen meteen 1cm groot, zéker omdat je zoveel informatie kan vinden over iemand als je weet op wat je moet zoeken.

Zo heb ik een neef die professor in de genetica geworden is en in Amerika woont en een jaar een half geleden getrouwd is. Nooit iets van vernomen, dus je moet je al niet afvragen hoe goed mijn moeder, m’n pa en ikzelf die van de helft van alle verhalen niet eens afwist, liggen in de familie. Een zéér slimme kerel en dan druk ik me nog zacht uit… Eigenlijk was dat vroeger ook wel een droom van me, in’t buitenland leven en werken. In gedachten leek me dat zalig, het einde 🙂 maar als ik nu zie waar familieleden zitten en wat ze doen, krijg ik er een wrang gevoel bij.

De vorige jaren trouwens ook véél gesolliciteerd bij VTM, en bepaalde radiozenders én raad eens… Ja, ik heb er een nicht zitten op een hoge functie achter de schermen… Als je die dingen dan zo leest, dan beginnen eigenlijk (ik kan er ook naast zitten, maar zo voelt het toch aan) de puzzelstukken in elkaar te vallen, waarom je eigenlijk nooit voor bepaalde functies in aanmerking kwam… M’n moeder ziet daar van af zegt ze, omdat ik maar tegenslag blijf te verwerken krijgen en het op job vlak niet van de grond geraakt en ik in het interim gebeuren blijf hangen, desondanks mijn studies…

Hoe gaan jullie met zulke ontdekkingen om of hebben jullie ook niet veel contact met familie?

familie

17 reacties
  1. Wat jammer voor je, ja, ik heb gelukkig wel een leuke band met mijn familie. Iets vaker zie ik de familie moederzijds, maar met de fam. vzijds ook leuk hoor.

    Liked by 1 persoon

  2. Vergelijk jezelf niet met anderen,…..hier ook jaren niet echt contact gehad met familie,….en nu sporadisch,…en biedt het een meerwaarde, geen idee eigenlijk,….

    Liked by 1 persoon

  3. Gelukkig gaat het bij ons in de familie behoorlijk goed, fijne contacten en zo. Het moet pijnlijk zijn als het daar fout loopt…

    Liked by 1 persoon

  4. Heb mijn broer al 5 jaar niet meer gezien of gehoord…

    Liked by 1 persoon

  5. Ik heb een kleine familie, alles zig goed maar heel veel contact hebben we ook niet. Moet zeggen dat ik ook niet echt een familiemens ben, maar goede relaties zijn toch wel fijn.

    Liked by 1 persoon

  6. wij hebben enkel nauw contact met de dichte familie. Neven en nichten en ooms en tantes zien we weinig.

    Liked by 1 persoon

  7. Met enkele familieleden hebben wij goed contact… met andere dan weer sporadisch.

    Liked by 1 persoon

    • Ja, ik blijf die dingen altijd raar vinden. Ja zou verwachten dat met eigen familie die band sterker is en je elkaar vaker ziet, maar héél vaak hoor ik dat het net andersom is.

      Like

  8. Het deel van mama’s kant zie ik nooit, sinds mijn grootmoeder in een rusthuis zit. Vroeger ook slechts 1x per jaar of op de verplichte communiefeesten. Nu word ik zelfs al niet meer uitgenodigd voor doopfeesten en als ik ooit trouw, nodig ik hen ook niet meer uit. Van één nicht vind ik dat misschien spijtig maar hé, zo gaat dat nu eenmaal. De andere kant van de familie is kleiner, met mijn tante en grootouders heb ik een goed contact, maar je moet er veel energie blijven insteken in zo’n relatie, vermoeiender dan vrienden alleszins. Wat heeft het voor zin om die mensen te googlen – mij kan het niet schelen hoeveel mensen al rondlopen met kinderen of wat voor hoge functies ze hebben. Jij komt er ook wel, op jouw manier en misschien met wat meer moeite 🙂 maar ooit is het aan jou!!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Blogger uit Amsterdam-ZuidOost

schrijft met plezier

BE INEFFABLE

Life blog of 2 dutchies

Christophe Wallecan

De blog van een marketing student

Vie de Julie

Vie de Julie

Binnenstebuitenboel

Leef achterstevoren!

Liquid skies

Silent people have the loudest minds

misssexandthecity

Life in the city and the sex in my life,.....

Renate Bulte

Blogger over alledaagse dingen.... maar dan anders!

Screendependent

Alles over films, series en meer

COS

cosblog.org

The S Files

Be nice, go vegan

Kimdonz

Lifestyle blog

Thomas Pannenkoek

Een Simpele Ziel ondergaat zijn leven

ratjetoe4u

So Close & Yet So Far...

De Hipste adresjes van Gent

We moved to http://hipsteadresjes.gent !

van dichtbij

over het zout op m'n huid, spruitjes met spiegels en de rammelende rest

Morgaine's Passions

Live life to the fullest

MetroPaul

Nederlandstalig blog, sinds 2008

ZoSammieEnzo

Een spontane vrolijke lifestyle blog met humor.

Deborah Hamar

Just me . . .

Naomi in Wonderland

Traveling through life

Adam op Verkenning

Een getrouwde man op verkenning.

MichielZiet

Dagelijkse dingen die soms bijzonderder lijken dan je denkt.

kribbels uit mijn leven

een kijk in mijn gedachten en de gebeurtenissen uit mijn dagelijks leven, heel gewone dingen, misschien ook wel heel bijzondere......

Walt's Hoekje

Gewoon omdat het kan

DOLDRIEST

woordenspel

Margo Hermans

Blog what you live; don't live to blog.

Annelyse

14 maand met de fiets door Europa

Tales from the Crib

Putting the sfeer in blogosfeer since 2004

tiny blogt

Tiny kan van alles iets en van niets alles.

Yellow Me.

Live a Healthy Lifestyle

La Vie de Falderie

Antwerpen tot Brugge - en soms verder

Bubbliciously me

Living the life you love....

Wilco's Charity Challenge

12 maanden ... 52 opdrachten ... 1 goed doel: Right To Play

Beaunino

GEWOON DOOR-ROEIEN

Fashionlifestyleblog

So Close & Yet So Far...

Darling Doormat

Wit and Sh*t on Crete. It’s nothing anyone would ever take seriously, but it amuses me.

peter

my path

Lukas Lauridsen

So Close & Yet So Far...

Forty something and much more !

mijn dagboek en uitlaatklep ... if you can't stand the heat, get out of my kitchen !

elegant slumming

So Close & Yet So Far...

Life is a garden of Quotes

Over het dagelijkse leven, over reizen en lezen, over koken, over het lief , gewoon over het leven

