Skip to content
Tags

De Buurt (8): “Operatie Veranda” (4)

30/06/2015

Gisteren na de nodige boodschappen te hebben gedaan, ben ik met m’n vader naar het stadhuis geweest om de plannen van de Marokkaanse buurman zijn veranda droom te gaan bekijken. Zelf vertrouw ik hem ondertussen voor géén haar meer en was ik nogal wantrouwig. Beeld u in als ge woorden zoals “plannen” , “architect” en veel andere geleerde woorden hoort, dat ge toch verwacht dat het een professioneel gegeven gaat worden… Mijn ouders willen er altijd het positieve in zien en vriendelijk zijn met de buren en hem dus ook het voordeel van de twijfel geven, helaas doe ik dat al lang niet meer én ik kom er nooit bedrogen van thuis. Uiteraard ging ik alleen maar mee omdat ik van plan was om met m’n smartphone foto’s op z’n 007 te gaan nemen van die zo gezegde plannen.

Het “plan” bleek toen we het onder ogen kregen, een mapje te zijn waarin een blad zat met de afmeeting van hun volledige grond + een amateuristische tekening die precies door kinderen gemaakt was van zijn huis/grond en het onze met de gezamelijke scheidingsmuur op + terug een paar afmetingen met wat Nederlandstalige woorden. Uiteraard wisten we toen al dat het niet van de buurman kon komen, want Nederlands, da’s bij hem lijk Zwitserse kaas, maar dan met extreem veel gaten in… + 7 tal foto’s van de plek waar hij zijn veranda wil hebben. Volgens de tekening zou die verander er ook in “L” vorm uitzien. Wie dat alles gaat plaatsen en of er al afmetingen opgenomen zijn door iemand die er verstand van heeft, dat was in geen velden te bespeuren.

enge-buren-cartoon

We weten natuurlijk ook wel dat hij dat zelf mag kiezen, maar na bijna 8 jaar dat ie naast ons woont, mogen we wél zeggen dat we hem ondertussen al goed kennen én juist dat baart ons zorgen. Het is iemand die aan alles begint, niets afmaakt of na een paar maanden en ik wil aan zo’n scenario niet eens denken als hij dat met die veranda zou doen. Ook het feit dat, als hij een vergunning krijgt, die voor 2 jaar goed is, doe me in gedachten huiveren… Ik zie zo al het beeld waarin hij mensen van via via uit Brussel laat overkomen om aan die veranda te beginnen, ze er aan beginnen en na 2 weken stoppen wegens verlof / te warm / niet betaald worden (kies zelf maar wat het rampzaligste klinkt), de boel voor een paar maanden stil ligt, het dan winter gaat worden (en er ook niets gedaan gaat worden) en hij met de feestdagen van kerst en nieuwjaar plots goesting krijgt om er zelf aan te beginnen… Ik schrijf het hier nu wel grappig, maar we hebben het al meegemaakt met het “hutteke” dat voor zijn tuinhuis moet doorgaan… dat duurde 6 jaar voor het afgeraakte…

Nu durf ik er verdomme op zeggen dat hij met zijn amateuristische manier van werken gegarandeerd zijn vergunning gaat krijgen, terwijl als gij het volgens de regels zou doen met een architect en alles zou laten opmeten, dat het schepencollege wellicht zou vallen over details… en dan heb ik het nog niet over het feit dat we ook niet weten waar de afvoer van zijn water naartoe zou gaan… en hoe diep de structuur van de veranda in de grond gaat gezet worden… Eigenlijk weten we al iets, maar totaal nog niets om een duidelijk beeld te hebben van hoe alles er gaat uitzien, want voor het zelfde geld, gaat de buurman nog buiten de lijntje kleuren en er nog dingen aan toevoegen of veranderen als hij zijn vergunning heeft en denkt dat hij kan doen wat hij wil…

Enfin, afwachten en een protest aangaande planning en details indienen bij het schepencollege, want zo kan ik natuurlijk ook een vergunning vragen voor iets…

From → The Neighbors

18 reacties
  1. Zolang de afmetingen enzo in orde zijn dan mag dat toch gewoon? Hij zal er toch heus ook wel een regengoot aan maken?
    Bederft het jullie uitzicht? Ik begrijp toch dat er een muur tussen jullie tuinen zit, of niet?
    Waar ben je nu precies bang voor? Dat je tuin verzakt?

    Liked by 2 people

    • Dat ie aan iets zelf begint en er geen verstand van heeft… we weten hoe ie is met dingen afwerken.

      Feit is dat die gemeenschappelijke muur er al een eeuw staat. Mijn ouders hebben de muur altijd verzorgd, hersteld en de nodige zorgen tegen waterschade gegeven, dus langs onze zijde is de muur grotendeels in orde.

      Ik zeg grotendeels omdat voordat onze Marokkaanse buurman er zo’n 8 jaar geleden in kwam, stond dat dat huis 19 jaar lang leeg met af en toe eens een tijdelijke huurder die zich van opknapwerken natuurlijk niets aantrek, met het gevolg dat hierdoor, ook al doen wij ons best die te onderhouden, de muur langs buur zijn kant aan het “rot” worden is en langs onze kant begint scheuren te vertonen. Nu mag je daar niet in boren in zo’n muur, maar ook dat slaat de buurman in de wind en we vrezen dat ooit die muur het eens gaat begeven…

      Wat het water betreft, zeggen we dat om zelf met geen natte muren te zitten zoals de buurman langs zijn kant van de muur zit omdat die natuurlijk nooit onderhouden geweest is en dat water ook ergens langs moet en dan in de grond trekt…

      Het is een heel verhaal dat je op foto’s zou moeten zien, maar het feit blijft als hij er té nonchalant blijft over gaan, wij desondanks onze zorgen ook met de gebakken peren ooit gaan zitten…

      Like

      • Ik hoop dat het uiteindelijk meevalt. Je doet er weinig tegen denk ik. Woon jij nog bij je ouders?

        Liked by 1 persoon

      • Ik snap die vrees….. maar het kán ook gewoon goed gaan he? Dat zou op zich geen reden mogen zijn om geen vergunning te verstrekken….. denk ik dan

        Liked by 1 persoon

        • Dat kan en dat zou fijn zijn hé, maar gaat ie zich wel een de regels van de vergunning houden? We weten op 8 jaar tijd al hoe hij is als buur die aan iets begint én daar maken we ons meer zorgen over.

          Het is niet dat we hem geen veranda gunnen, dat ie maar doet, dan zien we gelukkig minder van zijn stommiteiten, maar vooraleer ze er staat kan er nog veel gebeuren…

          Like

  2. Zoals je zegt, de vergunning zal hij wel krijgen. Mensen die er geld instoppen voor een plan te laten opmaken, kregen meestalnog wat aanpassingen voorgeschoteld. Wait and see.

    Liked by 1 persoon

  3. Gaat dat zo makkelijk? Dan ben ik toch wel een heel klein beetje blij met de Nederlandse bureaucratie.
    Al vraag ik opeens wel af of je in Nederland wel een vergunning nodig hebt voor een veranda of dat er alleen een meldingsplicht is. Indien er wel een vergunning nodig is, volstaat kinderlijk geklieder in ieder geval niet. Ik kan me voorstellen dat jullie het gehele/volledige plan willen zien. Succes.

    Liked by 1 persoon

  4. het is vreemd, maar die kerels lijken altijd veel makkelijker alles te kunnen regelen dan wij. Wij moeten die regels strikt volgen…

    Liked by 1 persoon

    • Wel mijn ouders vinden dat ook. Ze wonen nu hier al zo’n 8 jaar naast ons, spreken nog niet eens Nederlands, maar krijgen vaak meer voor elkaar dan gij die u aan de regels gaat houden.

      En toegegeven, om den duur zorgt dat wel voor ergernissen…

      Like

  5. Mag dat allemaal zomaar met een zelf getekend plannetje?
    6 jaar voor een ‘hutteke’??? Wat gaat dat dan zijn voor een veranda??

    Liked by 1 persoon

    • Ja, Flavie. Zo denken wij er ook over… Ik zou er met de groven borstel door gaan, maar m’n ouders willen het niet omdat ze in “vrede” met de buren willen leven, maar wat hebt ge aan buren die je bij het minste je leven zuur maken?

      Like

  6. Amai het zou wel vreselijk erg zijn als ze met zo’n “plan” hun vergunning zouden krijgen….

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Blogger uit Amsterdam-ZuidOost

schrijft met plezier

BE INEFFABLE

Life blog of 2 dutchies

Christophe Wallecan

De blog van een marketing student

Vie de Julie

Vie de Julie

Binnenstebuitenboel

Leef achterstevoren!

Liquid skies

Silent people have the loudest minds

misssexandthecity

Life in the city and the sex in my life,.....

Renate Bulte

Blogger over alledaagse dingen.... maar dan anders!

Screendependent

Alles over films, series en meer

COS

cosblog.org

The S Files

Be nice, go vegan

Kimdonz

Lifestyle blog

Thomas Pannenkoek

Een Simpele Ziel ondergaat zijn leven

ratjetoe4u

So Close & Yet So Far...

De Hipste adresjes van Gent

We moved to http://hipsteadresjes.gent !

van dichtbij

over het zout op m'n huid, spruitjes met spiegels en de rammelende rest

Morgaine's Passions

Live life to the fullest

MetroPaul

Nederlandstalig blog, sinds 2008

ZoSammieEnzo

Een spontane vrolijke lifestyle blog met humor.

Deborah Hamar

Just me . . .

Naomi in Wonderland

Traveling through life

Adam op Verkenning

Een getrouwde man op verkenning.

MichielZiet

Dagelijkse dingen die soms bijzonderder lijken dan je denkt.

kribbels uit mijn leven

een kijk in mijn gedachten en de gebeurtenissen uit mijn dagelijks leven, heel gewone dingen, misschien ook wel heel bijzondere......

Walt's Hoekje

Gewoon omdat het kan

DOLDRIEST

woordenspel

Margo Hermans

Blog what you live; don't live to blog.

Annelyse

altijd op zoek naar een nieuw project

Tales from the Crib

Putting the sfeer in blogosfeer since 2004

tiny blogt

Tiny kan van alles iets en van niets alles.

Yellow Me.

Live a Healthy Lifestyle

La Vie de Falderie

Antwerpen tot Brugge - en soms verder

Bubbliciously me

Living the life you love....

Wilco's Charity Challenge

12 maanden ... 52 opdrachten ... 1 goed doel: Right To Play

Beaunino

GEWOON DOOR-ROEIEN

Fashionlifestyleblog

So Close & Yet So Far...

Darling Doormat

Wit and Sh*t on Crete. It’s nothing anyone would ever take seriously, but it amuses me.

peter

my path

Lukas Lauridsen

So Close & Yet So Far...

elegant slumming

So Close & Yet So Far...

Life is a garden of Quotes

Over het dagelijkse leven, over reizen en lezen, over koken, over het lief , gewoon over het leven

