Skip to content

Snitching AXA

05/06/2015

Net wanneer je denk dat je het ergste meegemaakt hebt (werkloos zijn en geen recht meer hebben op uitkeringen), kan het nog altijd erger… In dit logje liet ik toen weten dat ik via BIK Interim bij een bedrijf op gesprek geweest was. Dat bedrijf was AXA verzekeringen. Toen ik deze morgen voor mijn maandelijks gesprek en afgeven van sollicitatie bewijzen bij Calder lang ging, wilde mijn begeleidster eigenlijk weten waarom ik eigenlijk een procedure tegen de RVA opgestart had. Niets vermoedend liet ik haar de “waarom” weten en hoe het met de procedure zat én toen kwam letterlijk de koude douche bij dit warme weer…

Mijn begeleidster liet me weten dat ze een mail ontvangen had van AXA (iets van dus al bijna 3,5 maand geleden, dus ik moest even na de schok nadenken) als zijn dat ik 2 aangeboden betrekkingen zou geweigerd hebben, met als reden: loon en uren/afstand.

De eerst job (die dingen gingen via BIK Interim) was er één die op papier schoon was, maar eigenlijk kwam het er op neer dat het een pure télé-prospectie job was, waarbij je mensen (al dan niet bestaande klanten) moet opbellen op de meest abnormale uren (meestal ’s avonds) voor een loon van nog géén 1650 € BRUTO. Ik kon er wel geraken, maar terug thuis geraken met de trein, dat was wat anders… Kortom, niet compatibel voor die job. En los daarvan stond ik daar eerlijk gezegd ook niet voor te springen, want laat nu net het feit (verkopen aan de telefoon) zijn, dat ik hiervoor, omdat die score niet goed was, als enige reden, dé reden zijn dat ik bij mijn vorige job mijn ontslag kreeg. Het zou dan eigenlijk belachelijk zijn om een job te doen waar ge niet goed in zijt en weet dat ge even snel “weer” op den dop kunt staan hé. Als ik een job aanneem is het met de bedoeling om er te blijven en iets op te bouwen.

Bij de 2de betrekking van Customer Service Medewerker, wil ik die job héél graag doen, maar kon ik wat de gevraagde werk uren betrof, (dat was in shiften werken en ge kunt moeilijk gaan verwachten dat ze jou alleen de “goeie” uren zouden geven) daar per trein nooit zijn. Ik zou om iets voor 07:00 ’s morgens moeten beginnen, dus ik zou in’t beste geval al moeten de trein nemen om 05:30 om tegen 06:30 (zonder vertragingen) in Brussel te zijn en om dan op dat werk te zien geraken. Probleem is dat er zo vroeg bij ons nog geen treinen naar Brussel rijden. Ik wou het zelfs nog, omdat ik de job graag wilde doen, nog per auto proberen, wat dan zéker zou lukken, maar ze hadden daar bij AXA in Brussel géén parkeer ruimte en parkeren op de Louisa laan en een garage parking (als die er al zijn, dat weet ik niet), zou me gegarandeerd een enorme financiële kost met zich meebrengen. Omwille van het feit dat het loon voor de 2de job vrij hoog was, wilde ik dat wel doen, ook al zou het dagelijks een hel van een rit worden naar AXA zelf en dan naar huis…

Het eind resultaat was zoals ik toen in m’n logje de vorige keer zei dat, dat er dus besloten werd dat AXA het inderdaad geen haalbare kaart vond en ik anders een goede kandidaat zou zijn geweest. Nu, bijna 4 maand later, heeft AXA dus per mail naar Calder melding gemaakt dat ik effectief langs geweest ben, maar de jobs niet wilde aanvaarden, wat gelijkstaat aan werkweigering. Ik wist niet waar ik het had op dat moment, want mijn begeleidster maakte ook allusie op het feit dat de RVA dat zou inbrengen in de rechtszaak die ik nu tegen hun lopen heb en me dus nog het één en het ander boven het hoofd zou hangen…

gavel

Nu heb ik niets tegen mijn begeleidster hoor, ze doet ook haar werk maar en ik stel haar eerlijkheid op prijs dat ze het me wou zeggen, anders wist ik totaal van niets eigenlijk van de AXA toestanden. Ondertussen natuurlijk meteen contact opgenomen met mijn vakbond en ook hier het hele AXA voorval uit de doeken gedaan. Het feit is wel, met de aanpassingen op de werkloosheidswet, dat een bedrijf de VDAB mag inlichten, maar om na maanden een mail te sturen naar Calder in plaats van de VDAB en uitdrukkelijk te zeggen dat ik de jobs niet wou aannemen… dat mag niet én daar klopt ergens ook het één en het ander niet (vermoeden wij). Nu een geruststelling, voor zover je dat eigenlijk een geruststelling kan noemen natuurlijk, is het feit dat de RVA dat bij wet alvast niet kan inbrengen in de huidige rechtszaak én me ook niet verder meer kan sanctioneren, want dat ben ik nu al.

Wat mij eigenlijk méér stoort is de werkwijze van AXA en het feit dat ge plots ne stempel van werkweigeraar op u geplakt krijgt én ge om den duur haast niet meer zou mogen over je loon of mogelijkheden om op een werk te geraken, zou mogen onderhandelen… Het is al héél ver gekomen.

21 reacties
  1. Lieve deugd toch…

    Liked by 1 persoon

  2. Je zou al denken dat iemand AXA getipt heeft om deze gegevens door te spelen aan de RVA

    Liked by 1 persoon

    • Aanvankelijk dacht ik eerst aan het interim kantoor, maar bij Calder zeiden ze dat de mail van AXA zelf kwam… Het komt inderdaad héél raar over omwille van het feit dat er bijna 4 maanden mee gewacht is.

      Nu ben ik ook niet zo opgezet met die manier van ne werkzoekende te behandelen hoor.

      Like

  3. Ik vind het verschrikkelijk wat je allemaal overkomt.

    Liked by 1 persoon

  4. Triest dat dingen zo verdraaid kunnen worden 😦

    Liked by 1 persoon

  5. Dat is zeker getipt geweest,……hopelijk kan je snel uit deze nachtmerrie stappen! En 1650 euro bruto, dat is er toch over!

    Liked by 1 persoon

    • Ik ben die mening ook toegedaan, maar kennelijk moet ik volgens mijn begeleidster blij zijn da’k zoiets kan krijgen…

      Ne mens gaat zich dan afvragen waarom ge jaren zit te studeren om diploma’s te halen als een ander u toch gaat zeggen met wat ge moet content zijn…

      Liked by 1 persoon

  6. sprakeloos…….

    Liked by 1 persoon

  7. ongelofelijk… ik hoop hier snel beter nieuws te lezen! succes x

    Liked by 1 persoon

  8. Ai jongens toch, zo smerig…. Verwachten ze nu echt dat een werkloze zich in 586 bochten gaat wringen als de (toekomstige) werkgever geen moeite doet?

    Liked by 1 persoon

    • Zoals de vorige en huidige politieke partijen dat in een wet gegoten hebben, is het antwoord daarop helaas ja… 😦 En wanneer je bijna 2 jaar werkzoekende bent (met of zonder uitkering, maakt niet uit) gaan mensen verplicht worden om 2 halve dagen gemeenschapsdienst te doen…

      Ik denk dat een gangster of gevangene betere rechten heeft dan een werk(loze)zoekende…

      Like

      • En verder wil niemand je aannemen omdat je overgekwalificeerd bent… Dat is zo oneerlijk hé. Dat je niet eens mag gaan rekken vullen in de Colruyt (bij wijze van spreken) maar dat je wel commentaar krijgt omdat je al zolang thuis zit..

        Liked by 1 persoon

        • Ja inderdaad en leukste is dat je je mag gelijk prijzen als men je wil laten werken aan een loon dat onder de armoedegrens ligt. Ik blijf die dingen onvoorstelbaar vinden, maar misschien ben ook ik alleen de enige die die dingen meemaakt, kan ook.

          Like

Trackbacks & Pingbacks

  1. Life Goes On (16) | WorldsApart 2.0

Geef een reactie

Blogger uit Amsterdam-ZuidOost

schrijft met plezier

BE INEFFABLE

Life blog of 2 dutchies

Christophe Wallecan

De blog van een marketing student

Vie de Julie

Vie de Julie

Binnenstebuitenboel

Leef achterstevoren!

Liquid skies

Silent people have the loudest minds

misssexandthecity

Life in the city and the sex in my life,.....

Renate Bulte

Blogger over alledaagse dingen.... maar dan anders!

Screendependent

Alles over films, series en meer

COS

cosblog.org

The S Files

Be nice, go vegan

Kimdonz

Lifestyle blog

Thomas Pannenkoek

Een Simpele Ziel ondergaat zijn leven

ratjetoe4u

So Close & Yet So Far...

De Hipste adresjes van Gent

We moved to http://hipsteadresjes.gent !

van dichtbij

over het zout op m'n huid, spruitjes met spiegels en de rammelende rest

Morgaine's Passions

Live life to the fullest

MetroPaul

Nederlandstalig blog, sinds 2008

ZoSammieEnzo

Een spontane vrolijke lifestyle blog met humor.

Deborah Hamar

Just me . . .

Naomi in Wonderland

Traveling through life

Adam op Verkenning

Een getrouwde man op verkenning.

MichielZiet

Dagelijkse dingen die soms bijzonderder lijken dan je denkt.

kribbels uit mijn leven

een kijk in mijn gedachten en de gebeurtenissen uit mijn dagelijks leven, heel gewone dingen, misschien ook wel heel bijzondere......

Walt's Hoekje

Gewoon omdat het kan

DOLDRIEST

woordenspel

Margo Hermans

Blog what you live; don't live to blog.

Annelyse

altijd op zoek naar een nieuw project

Tales from the Crib

Putting the sfeer in blogosfeer since 2004

tiny blogt

Tiny kan van alles iets en van niets alles.

Yellow Me.

Live a Healthy Lifestyle

La Vie de Falderie

Antwerpen tot Brugge - en soms verder

Bubbliciously me

Living the life you love....

Wilco's Charity Challenge

12 maanden ... 52 opdrachten ... 1 goed doel: Right To Play

Beaunino

GEWOON DOOR-ROEIEN

Fashionlifestyleblog

So Close & Yet So Far...

Darling Doormat

Wit and Sh*t on Crete. It’s nothing anyone would ever take seriously, but it amuses me.

overgangsritueel

from genesis to revelation

Lukas Lauridsen

So Close & Yet So Far...

elegant slumming

So Close & Yet So Far...

Life is a garden of Quotes

Over het dagelijkse leven, over reizen en lezen, over koken, over het lief , gewoon over het leven

