Skip to content

RVA Controle 2015 (7)

08/05/2015

Deze morgen vroeg opgestaan en enkel wat koffie gedronken, want ik kreeg totaal géén hap door mijn keel. Wat vroeger vertrokken naar Aalst om toch niet in één of andere file vast te zitten en tegen dat ik met de wagen in Aalst bij de RVA arriveerde, was ik eigenlijk al zo gespannen van de zenuwen, dat bij ’t minste geluid ik door het dak van men wagen zou gesprongen hebben.

Normaal ben ik nooit zenuwachtig voor de RVA omdat ik weet wat ik doe qua sollicitaties én m’n mij nooit een steen heeft kunnen smijten dat ik niet genoeg werk zoek of van mijn uitkering aan’t profiteren ben, maar deze keer kan een uitspraak verdere gevolgen hebben in de toekomst voor als ik ooit bij een job terug een C4 zou krijgen én een uitkering zou willen krijgen, want dan val ik onder het “nieuwe” systeem…

Dobbelsteen-ja-nee

Toen ik eigenlijk nog aan’t wachten was op mijn vakbondsafgevaardigde, zat ik in de wagen rustig mijn krant aan’t lezen én merkte ik in’t klein op dat ze vanaf vandaag de VDAB van Ninove opgedoekt hebben, de eerste in een lange rij. De werkzoekenden van die stad moeten nu dus automatisch naar Aalst gaan. Een treinticket van 2€ die een werkzoekende vroeger kon aanvragen om niet te volle pot te moeten betalen, ga je nu moeten aanvragen via hun gratis hulplijn. Ik denk er het mijn over…

Mijn begeleidster bij Calder heeft dus totaal niets doorgezonden naar mijn vakbondsafgevaardigde. Hij had zijn gegevens nagelaten, dan nog eens gebeld, dan de begeleidster die hem belde toen hij er niet was, dan mijn vakbondsafgevaardigde die dan zelf nog eens 2 keer naar mijn begeleidster gebeld heeft, om haar dan niet aan de lijn te kunnen krijgen wegens zelf bezig met begeleidingen… Ze heeft na die ene keer ook geen contact meer opgenomen zodoende stond ik daar dus (ik had dat al voelen aankomen) zonder verslag van Calder en moest de RVA het stellen met enkel mijn begeleidingscontracten.

De persoon die me nu controleerde had ik nog niet gehad, maar ook hier weer dingen die de verbeelding tarten. Ik moest mijn doos met sollicitaties (zie andere logjes onder deze gelijkaardige naam) terug meebrengen, maar die ging ze dan toch niet terug opnieuw controleren, want dat was al gedaan (ne mens vraagt zich af waarom ge dan alles weer moet meenemen, maar kennelijk heeft de RVA zoveel macht of dat denken ze toch, dat wanneer zijn “springen” zeggen, ze kennelijk verwachten dat de andere dat ook doet…) maar deze keer ging ze de resterende Februari maand + Maart en April doen. Deze keer écht met streepjes en aantekeningen op welke betrekking juist dat ik gereageerd heb.

En nadien kopijen van genomen onder de noemer dat het voor in mijn dossier is om beter hun beslissing te kunnen motiveren. Bij mij kwam het meer over alsof ze er een kopij van willen om te kunnen nagaan da’k toch geen 2 keer het zelfde zou durven tonen de volgende keer…

Ze kwam dus tot de conclusie dat ik best “ruimer” zou kunnen solliciteren. Toen ik vroeg om dat te definiëren zei ze het volgende :

RVA Dame : “Awel ja, ge hebt een rijbewijs hé?

Ik : “Ja, dat klopt”

RVA Dame : “Ja dan zou je even goed kunnen solliciteren voor chauffeur of voor taxibestuurder hé

Ik stond terug perplex. Mijn vakbondsafgevaardigde schrok er ook van. Sowieso moet je daar een ander rijbewijs voor hebben en kun je zomaar geen gereglementeerd taxibestuurder worden als ge er goesting op hebt. Da’s eigenlijk solliciteren om te zeggen dat ge aan’t solliciteren zijt dan, wetende dat ge zo’n job nooit gaat hebben. Ook de kort door de bocht reactie, dat ik da wellicht kon leren in avondschool deed me perplex staan…

Ik : “En hoe moet ik zoiets betalen? met mijn 400€ dopgeld?”

Daar kon de RVA dame dan plots niks op zeggen, want van de VDAB mag ik geen verdere opleidingen meer doen. Noch de vakbondsafgevaardigde, noch ikzelf konden nu eigenlijk uitmaken of het iets positief ging zijn of niet. Ik zet mijn geld op “geschorst”, ik denk niet dat ik veel ga verliezen. Mijne vakbondsafgevaardigde denkt dat ik een grote kans maak naar zijn gevoel dat ze op de beslissing terug komen en alsnog een positieve beoordeling gaan geven. Dat lijkt lijk op de Lotto spelen, ge hebt ook altijd kans om te winnen, maar ge zijt er nooit niet bij als het ter op aan komt…

Nu moet ik eigenlijk op de reactie van de RVA wachten, die ze zullen meedelen per brief en die wellicht zo’n 2 weken op zich zal laten wachten. Als het positief is, laten ze mij gerust tot het einde van’t jaar, want dan houdt het statuut waar ik nog steeds inzit, op te bestaan en moet ik sowieso naar het OCMW toe én zijn zij van mij vanaf mocht ik tegen dan nog steeds géén job hebben. Ook is het koffiedik kijken hoe het zou uitdraaien moest ik een deeltijdse job aannemen, wanneer ik tegen het einde van’t jaar geen recht op uitkering meer heb. Als het negatief is, is de story nog niet gedaan, want dan mag men pas de 6 maanden schorsing beginnen rekenen vanaf de datum dat de RVA beslist en kan ik pas vanaf die datum ook pas terecht bij het OCMW én kan ik pas dan een procedure bij de rechtbank indienen…

Een détail die het hele verhaal nog extra zuurder maken is het feit dat de regering (meer de N-VA & Open VLD) het voor elkaar gekregen hebben dat mogelijk tegen het einde van dit jaar, de RVA zijn volle controle bevoegdheid gaat kwijt geraken. Die bevoegdheid gaat dan een Vlaamse materie worden én gaat dan uitgevoerd worden door de VDAB die momenteel gestart is met werkwinkels te sluiten… Ik val zo overal net buiten de regels, want het lijkt me nogal logisch dat de VDAB dit zou doen, ze controleren je, beoordelen je en sturen je vacaturen en volgen je op via Calder. De VDAB wéét dus eigenlijk alles al om de RVA op dat vlak overbodig te maken. Enfin, afwachten op dat vlak zijn we er nog lang niet.

To Be Continued…

22 reacties
  1. Wat een toestand. En wat een domme opmerking. Sommige mensen zijn toch echt nog dommer dan ik al dacht.

    Liked by 1 persoon

    • Ja, ’t is een soap hé?
      Ervaring van het verhaal, laat je kinderen nooit (té) veel interim doen om te tonen dat ze willen werken, want het komt als een boomerang terug in je gezicht…

      Like

  2. Het is me reeds lang onduidelijk wat de RVA en VDAB naast elkaar uitvoeren. Wie kent de verschillen in bevoegdheden nog ? Het lijkt inderdaad op een soap maar dan één van en met vadertje Staat.

    Liked by 1 persoon

  3. Het is om bij te janken.

    Liked by 1 persoon

  4. Of om op te drinken, niet omdat het zo leuk is maar om te vergeten. Dat is ook een reden

    Liked by 1 persoon

  5. Het gedoe blijft maar duren… een mens zou er echt moedeloos van worden!!

    Liked by 1 persoon

  6. Hier in België moet op dat vlak eigenlijk toch veel hervormd worden hé. Nu is het zo’n onefficiënt soepje, dat kan toch ook alleen maar geld kosten..

    Liked by 1 persoon

    • Ja en m’n wil het budget van de VDAB nog inkrimpen, ge moet u al niet vragen naar eind dit jaar/begin volgend jaar wat voor een miserie dat met zich gaat meebrengen…

      Like

  7. Mijn hemel….. steeds wanneer je denkt nee erger als dit wordt het niet…. tadaaaaaa wat een ellende gozer 😦

    Liked by 1 persoon

  8. Vervelende ervaring, nu maar hopen op een goeden uitslag.

    Liked by 1 persoon

  9. Ugh, wat een soap en onzekerheid zeg. Ik hoop van harte dat je snel een leuke baan vindt, en af bent van dit gedoe.

    Liked by 1 persoon

    • Ja, dank je. Dat hoop ik ondertussen al een lange tijd, maar telkens de eeuwige twee of van die toestanden om je haar bij uit te trekken…

      Like

  10. wat een gecompliceerd verhaal bij jullie, daar word je alleen al niet vrolijk van. sterkte met het wachten op de uitslag.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Blogger uit Amsterdam-ZuidOost

schrijft met plezier

BE INEFFABLE

So Close & Yet So Far...

Christophe Wallecan

De blog van een marketing student

Life according to Joyce

Everyday life documented :)

Vie de Julie

Vie de Julie

Binnenstebuitenboel

Leef achterstevoren!

Liquid skies

Silent people have the loudest minds

misssexandthecity

Life in the city and the sex in my life,.....

Renate Bulte

Blogger over alledaagse dingen.... maar dan anders!

Screendependent

Alles over films, series en meer

COS

cosblog.org

The S Files

Be nice, go vegan

Kimdonz

Lifestyle blog

Thomas Pannenkoek

Een Simpele Ziel ondergaat zijn leven

ratjetoe4u

So Close & Yet So Far...

De Hipste adresjes van Gent

We moved to http://hipsteadresjes.gent !

van dichtbij

over het zout op m'n huid, spruitjes met spiegels en de rammelende rest

Morgaine's Passions

Live life to the fullest

MetroPaul

Nederlandstalig blog, sinds 2008

ZoSammieEnzo

Een spontane vrolijke lifestyle blog met humor.

Deborah Hamar

Just me . . .

Naomi in Wonderland

Traveling through life

Adam op Verkenning

Een getrouwde man op verkenning.

MichielZiet

Dagelijkse dingen die soms bijzonderder lijken dan je denkt.

kribbels uit mijn leven

een kijk in mijn gedachten en de gebeurtenissen uit mijn dagelijks leven, heel gewone dingen, misschien ook wel heel bijzondere......

Walt's Hoekje

Gewoon omdat het kan

DOLDRIEST

woordenspel

Margo Hermans

Blog what you live; don't live to blog.

Annelyse

14 maand met de fiets door Europa

Tales from the Crib

Putting the sfeer in blogosfeer since 2004

tiny blogt

Tiny kan van alles iets en van niets alles.

Yellow Me.

Live a Healthy Lifestyle

La Vie de Falderie

Antwerpen tot Brugge - en soms verder

Bubbliciously me

Living the life you love....

Wilco's Charity Challenge

12 maanden ... 52 opdrachten ... 1 goed doel: Right To Play

Beaunino

GEWOON DOOR-ROEIEN

Fashionlifestyleblog

So Close & Yet So Far...

Darling Doormat

It’s nothing anyone would ever take seriously, but it amuses me.

peter

my path

Lukas Lauridsen

So Close & Yet So Far...

Forty something and much more !

mijn dagboek en uitlaatklep ... if you can't stand the heat, get out of my kitchen !

elegant slumming

So Close & Yet So Far...

Life is a garden of Quotes

Over het dagelijkse leven, over reizen en lezen, over koken, over het lief , gewoon over het leven

