Skip to content
Tags

De Buurt

19/04/2015

Wie m’n vroegere blog op Blogspot las, weet dat ik en de buren géén echte “we-houden-van-elkaar-en-zijn-lekker-close-met-de-buren” houding hebben. Grotendeels omdat wie één keer met m’n voeten rammelde, dat ook geweten zal hebben dat het me niet aanstond. Ik laat iedereen in zijn eer, ga niemand het leven zuur maken of na-apen en verwacht ook dat ze dat met mij doen. Mijn ouders denken er anders over, zij willen steevast met iedereen op goede voet leven, ook al zetten buren je soms een hak, zuigen ze het bloed van onder je nagels met hun handelingen en beschadigen ze regelmatig je eigendom…

Ondertussen is het voor sommige bloggers en de buurt hier, al lang géén geheim meer dat ik totaal niet overeenkom met onze Marokkaanse buurman en diens Italiaanse vrouw. Ze doen in hun context natuurlijk nooit iets fout, maar alles wat ze doen deugd langs geen kanten en 9 op de 10 keer kan je er “verdomme” op zeggen dat wij er last van hebben… Het zijn stikjaloerse mensen die niets van een ander kunnen zien. Heb jij een mooi gazon, dan willen ze dat ook. Dat je daarvoor moet werken en dat onderhouden, voedingstoffen geven en liefst geen water geven als het buiten in de zon zo’n 28 graden is (anders verbrand je gewoon gras en bloemen), nou daar staan ze totaal niet bij stil als er maar gras komt (meestal onkruid, want van een tuin onderhouden, kennen ze ook niets).

Deze week waren m’n ouders bloemen gaan kopen. Mijn moeder is super actief met bloemen en planten in de tuin én gisteren kwam onze Italiaanse Belgisch genaturaliseerde buurvrouw ook met bloemen toe. Plantjes voor in een bakje te droppen en aan de muur te hangen en voor de rest kijken ze er niet naar. Heeft een plant water nodig? serieus?? M’n vader vooral doet soms nog wel eens moeite om hun “tips” (die elke normale mens met gezond verstand weet) te geven.

Ik ga nu van mezelf niet beweren dat ik dé doe-het-zelver bij uitstek ben, maar ik weet wel dat als ge met een grasmaaier uw gras aan’t afdoen zijt, dat ge niet over uwe kabel moet rijden en dan verschieten dat de grasmaaier stil valt… daar dan zitten aan prutsen om te constateren dat je kabel “af” is… of verkeerde olie in de grasmaaier doen (dat was zijn 2de grasmaaier die hij naar het hiernamaals hielp) waardoor er een grijze rookpluim opsteeg (en natuurlijk deed hij rustig verder alsof dat normaal was, terwijl ieder normaal mens weet dat dit niet zo is, als er rook uit een machine komt) die uren tegen wind stonk (waardoor buren met hun was moesten binnenvluchten) én bewoners uit het naburige appartementsblok de brandweer opbelden omdat ze dachten dat er iets in brand stond…

Dat is dus mijn Marokkaanse buurman, aan alles beginnen én niets afwerken én meer geluk dan verstand hebben… Telkens als ie aan iets gaat beginnen, gaan wij hier direct naar binnen, gewoon omdat we zijn stommiteiten niet meer kunnen aanzien (omdat hij meestal poogt om iets van je te lenen of je voor zijn kar wil spannen) én goed bedoelde hulp of advies wil hij niet aanvaarden. Dat die met z’n 3 kinderen eens wou vertrekken, dat zou een zegen zijn… Helaas zijn er wat téveel “goede” normale buren die (ook qua ouderdom) dat soort zaken moe zijn en hun oude dagen rustiger willen doorbrengen en zodoende staan er nu in mijn straat zo’n 5 huizen te koop.

Het huis, rechts van ons, is begin dit jaar verkocht en sindsdien hebben we nieuwe buren. In het begin was het nog gissen naar hun nationaliteit en dachten we ook dat het Marrokanen gingen zijn, maar het zijn Hongaren waarvan alleen de vrouw nederlands spreekt, de man écht wel moeite doet om nederlands onder de knie te krijgen. Niettegenstaande, de begin avonturen met onze Marokkaanse buurman in het hoofd, houden we ons nu afzijdig en kijken we wat de kat uit de boom. Benieuwd wie in de andere huizen gaat komen..

verhuis1

From → The Neighbors

28 reacties
  1. Aha, dan wordt jij onze nieuwe buur 🙂 ! We verhuizen volgende week, zet maar iets fris klaar in de koelkast.

    Liked by 3 people

  2. oh dat lijkt me zo erg als je met zulke buren moet samen wonen, dan ben ik oprecht gezegend met alle buren die in deze straat dicht bij mij wonen, waar nodig, helpen we elkaar, nationaliteit doet er gewoonweg weinig toe!

    Liked by 1 persoon

    • Ik bedoel met mijn post ook niet dat Nationaliteit er toe doet, maar mijn ervaring is althans dat mensen van een andere origine nogal egoïstisch zijn en bewust of onbewust HUN handelingen opdringen aan anderen. Van samenwerking of integratie is dan totaal geen sprake meer.

      Liked by 1 persoon

  3. Dat lijkt me nu echt niet leuk om zulke buren te hebben!! zelf ben ik ook niet echt een burenmens; Ik wil wel helpen als er iets scheelt, maar voor de rest heb ik liever rust. Beetje asociaal, maar ja, je buren kies je niet hé. Of toch niet helemaal.

    Liked by 1 persoon

    • Goh, Myriam, het heeft eigenlijk meer te maken met als ge wilt helpen, dat ge als bedanking in een situatie terecht komt waar dat gij met de gebakken peren zit en de buren een houden hebben van “we zijn blij dat wij er van af zijn” of ” ze het niet willen zin en de andere kant op kijken”.

      Men is dan vaak verbaasd dat mensen zich meer bezig houden met hun eigen ding en hun buren bij stommiteiten, liever laten stikken dan helpen, maar je zou voor minder…

      Liked by 1 persoon

  4. Hier heb ik dat probleem niet. De meeste mensen helpen hier elkaar waar nodig en voor de rest blijven we uit hun huis weg. Het moet hier geen open deur zijn. In onze straat woont een nigeriaanse familie en ook daar heeft niemand problemen mee. Wat ik wil zeggen is da nationaliteit niet echt een probleem geeft, maar het “volk” zoals die buren van je vindt je overal.

    Liked by 1 persoon

  5. Gelukkig hebben wij heel toffe buren, gisteren nog samen op ons terrasje gezeten… heel gezellig!

    Liked by 1 persoon

  6. Ik blijf maar genieten van de lekkere hapjes die mijn buren mij regelmatig toestoppen.

    Ik zeg dan ook altijd ik eet mijn buik de wereld rond!
    Blijkbaar ben ik een geluksvogel?

    Smakelijke groet,

    Liked by 1 persoon

  7. Mijn buren hebben mij uitgekozen.
    Ik woon er nu het langst.
    De oude buren hebben hun heil elders gezocht.

    Vrolijke maandaggroet,

    Liked by 1 persoon

  8. Fijne buren kunnen de kwaliteit van leven aanzienlijk verbeteren volgens mij… Ook in het opzicht van sociale controle en plantjes verzorgen als je op vakantie bent 🙂

    Liked by 1 persoon

  9. Je hebt het niet echt getroffen. Mijn allerbeste vriendin woont toevallig naast me. Nou ja, we zijn als buren begonnen 😉 Wij delen ons dak met haar (en haar man trouwens.)
    Aan de andere kant van ons wonen “Jut en Jul.” Dan weet je wel hoe laat het is…
    Het gekke is: wij wonen in een dorp, waar iedereen iedereen schijnt te kennen, maar toen ik met mijn ouders in Rotterdam woonde, kende ik 10 x zoveel mensen.
    Groetjes Kakel

    Liked by 2 people

Geef een reactie

Blogger uit Amsterdam-ZuidOost

schrijft met plezier

BE INEFFABLE

Life blog of 2 dutchies

Christophe Wallecan

De blog van een marketing student

Vie de Julie

Vie de Julie

Binnenstebuitenboel

Leef achterstevoren!

Liquid skies

Silent people have the loudest minds

misssexandthecity

Life in the city and the sex in my life,.....

Renate Bulte

Blogger over alledaagse dingen.... maar dan anders!

Screendependent

Alles over films, series en meer

COS

cosblog.org

The S Files

Be nice, go vegan

Kimdonz

Lifestyle blog

Thomas Pannenkoek

Een Simpele Ziel ondergaat zijn leven

ratjetoe4u

So Close & Yet So Far...

De Hipste adresjes van Gent

We moved to http://hipsteadresjes.gent !

van dichtbij

over het zout op m'n huid, spruitjes met spiegels en de rammelende rest

Morgaine's Passions

Live life to the fullest

MetroPaul

Nederlandstalig blog, sinds 2008

ZoSammieEnzo

Een spontane vrolijke lifestyle blog met humor.

Deborah Hamar

Just me . . .

Naomi in Wonderland

Traveling through life

Adam op Verkenning

Een getrouwde man op verkenning.

MichielZiet

Dagelijkse dingen die soms bijzonderder lijken dan je denkt.

kribbels uit mijn leven

een kijk in mijn gedachten en de gebeurtenissen uit mijn dagelijks leven, heel gewone dingen, misschien ook wel heel bijzondere......

Walt's Hoekje

Gewoon omdat het kan

DOLDRIEST

woordenspel

Margo Hermans

Blog what you live; don't live to blog.

Annelyse

altijd op zoek naar een nieuw project

Tales from the Crib

Putting the sfeer in blogosfeer since 2004

tiny blogt

Tiny kan van alles iets en van niets alles.

Yellow Me.

Live a Healthy Lifestyle

La Vie de Falderie

Antwerpen tot Brugge - en soms verder

Bubbliciously me

Living the life you love....

Wilco's Charity Challenge

12 maanden ... 52 opdrachten ... 1 goed doel: Right To Play

Beaunino

GEWOON DOOR-ROEIEN

Fashionlifestyleblog

So Close & Yet So Far...

Darling Doormat

Wit and Sh*t on Crete. It’s nothing anyone would ever take seriously, but it amuses me.

peter

my path

Lukas Lauridsen

So Close & Yet So Far...

elegant slumming

So Close & Yet So Far...

Life is a garden of Quotes

Over het dagelijkse leven, over reizen en lezen, over koken, over het lief , gewoon over het leven

