Skip to content

Arbeidsintegratie Controle Alexander Calder (3)

15/04/2015

Een gesprek gehad met de mensen van Calder (even ter verduidelijking : ik ben niet lastig op die mensen, ze doen ook “maar” hun job en proberen je met advies te helpen) én dat was in de eerste instantie toch wel een koude douche, omdat ze mijn VDAB dossier nagekeken hadden in afwachting van mijn nakende nieuwe oproep van de RVA én me lieten zien hoe de RVA mijn dossier (Lees : arbeidsverleden) vast en zéker gaat bekijken en beoordelen. Ik was dus even deftig van de kaart hierdoor omdat ik me ook aan zoiets niet verwacht had.

In een oproeping moeten tonen dat ge moeite doet om aan werk te geraken, is bij mij ook alle bewijzen tonen en niet gepakt worden op dingen die ge niet in de hand hebt, laat staan zelf kunt aan doen. In een notendop werd het eigenlijk héél erg pijnlijk duidelijk dat periodes van ziekte, opleidingen én stages, deeltijds werken + de effectieve werkloosheid eigenlijk zonder onderscheid of wat dan ook onder de noemer “werkloos, uitkeringsgerechtigd” komen te staan, want de RVA betaald een uitkering (in mijn geval het uiterste minimum) uit. Alom denk je dan terug in orde te zijn, omdat ge opleidingen doet (of je er nu zelf voor betaald of niet), ge u strikt aan de opgelegde regels aan het houden zijt én altijd de nodige bewijsstukken kunt voorleggen dat ge wel effectief werk zoekt en niet aan’t rentenieren zijt en toch een uitkering opstrijkt.

En dan moet je eigenlijk vaststellen als men met bovenvermelde zaken die ik net zei, géén rekening gaat of wil houden, dat je dan qua cijfers op die 16 jaar dat je “op de arbeidsmarkt” rondloopt, haast meer onder “werkloos” staat dan als “werkende”. Dat was toch ferm verschieten en schrikken, want dan overvalt het besef je als een donderslag waarom de RVA de mening zou toegedaan zijn dat het allemaal niet rap genoeg gaat om aan een betrekking te geraken en aan het werk te blijven. Dat er een grote factor meespeelt waarop ik totaal geen grip of effect heb (Ik kan er niets aan doen dat een bedrijf failliet gaat of dat een werkgever je na 6 maanden interim toch niet wil aannemen voor een contract van onbepaalde duur), is op zo’n moment van géén enkel belang… Tot begin vorig jaar kon dat nog, nu niet meer en is de wetgeving daar ook op aangepast, maar kennelijk hebben bedrijven (zo hoorde ik al een paar keer bij gesprekken met interim kantoren) dit met interim anders aangepakt, waardoor interimmers wel nog altijd sneller ontslagen kunnen worden.

Uiteraard werd me ook duidelijk gemaakt dat ik wellicht zou moeten uitkijken naar “ander” werk én wellicht een stap terug zou moeten zetten op de loonschaal. Ander werk, ik hoor het graag zeggen, maar zoal men hier bij ons in’t stad zegt : “voor het één té slim en voor het ander té dom”, geeft al meteen weer hoe je kansen zijn als je té graag willen werken hebt… Wat het loon betrof vond ik dat eigenlijk een regelrechte slag in’t gezicht omdat men suggereerde dat als ik wellicht zou geschorst worden, ik toch een betrekking onder mijn niveau (Lees: jobs waarbij het loon nog niet boven de 1800 € bruto komt, waar m’n wel hogere diploma’s eist, je wellicht in shiften moet werken én als het kan in een andere provincie zijn ook.) toch zou moeten gaan aanvaarden…

Had ik vroeger geweten dat ik na 16 jaar met mijn bereidwilligheid om te willen werken, zou terecht komen waar ik nu sta, dan had ik nooit verdere studies gedaan. Het is dus écht om ziek van te worden en het “leukste” moet duidelijk nog komen… Voel je de bui ook al hangen?

stress

To Be Continued…

9 reacties
  1. Ja, het ziet er niet echt rooskleurig uit.. De moed niet laten zakken hé.

    Liked by 1 persoon

  2. pffffff…..wat een informatiie om te verwerken! Kop op!

    Liked by 1 persoon

  3. Frustrerend! De moed zeker niet laten zakken!

    Liked by 1 persoon

    • Dat probeer ik, ’t is alleen vrij stresserend om de hete adem van het mogelijk schorsen door de RVA in je nek te voelen omdat het allemaal niet rap genoeg gaat…

      Like

  4. Gewoon een vraagje hoor, maar is het verstandig om dit allemaal zo openlijk met naam en toenaam op internet te zetten?

    Liked by 1 persoon

    • Handiger voor Belgen om te weten wat hun boven het hoofd hangt als ze werkzoekende worden, idem voor jongeren die afstuderen.

      En iedereen die werkzoekende is gaat in België die dingen toch meemaken. Ik zeg ook niets wat niet waar is. En het is leuk om eens iemand zijn ervaringen te lezen, toch? Het kan niet altijd rozengeur en maneschijn zijn hé.

      Daarbij, los van het bovenvermelde is dat voor mijn iets wat ik zo van me kan afschrijven, zonder extreem vaag te doen alsof het lijkt dat je het uit je duim gezogen hebt. “Vrienden” zijn héél vaak, toch in de huidige tijdsgeest, snel allergisch wanneer het een ander niet voor de wind gaat en zo kan ik dit van me afschrijven…

      Like

Geef een reactie

Blogger uit Amsterdam-ZuidOost

schrijft met plezier

BE INEFFABLE

Life blog of 2 dutchies

Christophe Wallecan

De blog van een marketing student

Vie de Julie

Vie de Julie

Binnenstebuitenboel

Leef achterstevoren!

Liquid skies

Silent people have the loudest minds

misssexandthecity

Life in the city and the sex in my life,.....

Renate Bulte

Blogger over alledaagse dingen.... maar dan anders!

Screendependent

Alles over films, series en meer

COS

cosblog.org

The S Files

Be nice, go vegan

Kimdonz

Lifestyle blog

Thomas Pannenkoek

Een Simpele Ziel ondergaat zijn leven

ratjetoe4u

So Close & Yet So Far...

De Hipste adresjes van Gent

We moved to http://hipsteadresjes.gent !

van dichtbij

over het zout op m'n huid, spruitjes met spiegels en de rammelende rest

Morgaine's Passions

Live life to the fullest

MetroPaul

Nederlandstalig blog, sinds 2008

ZoSammieEnzo

Een spontane vrolijke lifestyle blog met humor.

Deborah Hamar

Just me . . .

Naomi in Wonderland

Traveling through life

Adam op Verkenning

Een getrouwde man op verkenning.

MichielZiet

Dagelijkse dingen die soms bijzonderder lijken dan je denkt.

kribbels uit mijn leven

een kijk in mijn gedachten en de gebeurtenissen uit mijn dagelijks leven, heel gewone dingen, misschien ook wel heel bijzondere......

Walt's Hoekje

Gewoon omdat het kan

DOLDRIEST

woordenspel

Margo Hermans

Blog what you live; don't live to blog.

Annelyse

altijd op zoek naar een nieuw project

Tales from the Crib

Putting the sfeer in blogosfeer since 2004

tiny blogt

Tiny kan van alles iets en van niets alles.

Yellow Me.

Live a Healthy Lifestyle

La Vie de Falderie

Antwerpen tot Brugge - en soms verder

Bubbliciously me

Living the life you love....

Wilco's Charity Challenge

12 maanden ... 52 opdrachten ... 1 goed doel: Right To Play

Beaunino

GEWOON DOOR-ROEIEN

Fashionlifestyleblog

So Close & Yet So Far...

Darling Doormat

Wit and Sh*t on Crete. It’s nothing anyone would ever take seriously, but it amuses me.

peter

my path

Lukas Lauridsen

So Close & Yet So Far...

elegant slumming

So Close & Yet So Far...

Life is a garden of Quotes

Over het dagelijkse leven, over reizen en lezen, over koken, over het lief , gewoon over het leven

