Skip to content

De Adecco Perikelen

02/04/2015

In de late namiddag krijg ik een telefoontje  -terwijl ik aan het eten was-  dat snel overgaat naar m’n antwoordapparaat. Wanneer ik klaar ben met eten neem ik m’n smartphone en beluister mijn antwoordapparaat. Eind vorige maand had ik me kandidaat gesteld voor een betrekking waar ik volledig voor in aanmerking kom, maar bij Adecco Zottegem zijn ze kennelijk nogal gehaast om op’t einde van de dag naar huis te willen gaan, met het gevolg dat ze naar mij bellen en kennelijk het lezen van een CV plots niet meer lukt.

Zo liet de consulente me op mijn antwoordapparaat weten dat ik voor een 2-talige (FR-NL) functie in de provincie Henegouwen, niet in aanmerking kwam omdat ik niet perfect 2-talig zou zijn… Op mijn CV staat duidelijk dat ik 4-talig ben, zelfs toen ik licht aangeschoten terug belde, slaagde de office manager die de telefoon opnam en me te woord stond, er door haar gehaast zijn, niet in om op te merken dat 2-talig niet hetzelfde is als 4-talig zijn… Toen ze hoorde dat ik redelijk gepikeerd reageerde dat ik 4-talig was, begon ze snel nog eens naar mijn CV te kijken én toen begon het wéér hé…

Office Manager : “Ge moet wel van die bepaalde stad zijn, want die betrekking is daar toch in de buurt hoor.

Ik : “Daar woon ik ook…

Office Manager : “ah ja… ik zie het. Goh ik zie dat ge al een lange tijd niet meer bij ons geweest zijt.

ik : “Tja, jullie hebben nooit iets waarvoor ik in aanmerking kom en dan nog, moet men je willen voorstellen hé

In het verleden had ik al bij een paar kandidaturen voor bepaalde betrekkingen (waar ik qua job en gevraagd profiel perfect voor in aanmerking kom) daar bij Adecco Zottegem & Oudenaarde, de deur op mijn neus gekregen omdat de klant liever iemand had met een stabiel CV. Met andere woorden, in de huidige tijd willen werken en (té)veel interim doen, is al een reden om je niet aan te nemen of voor te stellen.

Office Manager : “Ik zie dat ge ook véél interim gedaan hebt en véél in Brussel gewerkt hebt. Is daar een reden voor?

Ik : “Tja, als er in eigen regio niks is of als men u niet wil voorstellen omdat ge veel interim gedaan hebt, dan ben je wel genoodzaakt om elders werk te zoeken hé

Adecco

Ik begon redelijk lastig te worden, zéker als ge u om den duur moet beginnen te verdedigen omwille van het feit dat ge wilt werken én als ge met uw vingers knipt dat vast contract en dat loon er niet meteen ligt… De office manager liet me weten dat ik heus niet zo defensief hoefde te reageren, omdat ze ook de arbeidsmarkt wel kende en veel bedrijven meer en meer tijdelijke werkkrachten wilden om de afschaffing van de proefperiode te overbruggen. Dat is de nieuwe manier geworden om mensen na een paar maanden te ontslaan, ook al hebben ze de ervaring en hebben ze de job al maanden gedaan. Da’s wel het toppunt hé, suggereren dat een werkzoekende precies geen werk kan houden omdat hij willen werken heeft en veel interim gedaan heeft én de reden als tijdelijke opdrachten of zwangerschapsvervangingen doen lijken alsof het bezigheidstherapie is…

Ze wilden mij dus eerst weigeren omdat ik zogezegd niet perfect 2-talig zou zijn, maar omdat ik zo snel terug belde, was dat dus ne vlieger die niet meer opging. Bij die Interims moet ge serieus wakker zijn of die consulenten zetten u in’t zak waar ge bij staat. Nu wou ze dus als reden  -ook al zei ze dat niet met zoveel woorden dat ik al veel Interim gedaan heb-  aangrijpen om me niet voor te stellen, maar ze wilde mij toch eens ontmoeten om er over te praten en mijn dossier nader te bekijken…

In mijn ogen is dat gewoon “weer” geld uit mijn zakken halen (ge moet er al naar toe rijden, parkeer plek vinden en betalen én dan gegarandeerd over uw ervaringen babbelen, wat ze even goed aan de telefoon kunnen doen, maar nee, ’t moet ne werkzoekende toch geld kosten hé?), want ik ben ingeschreven en heb reeds al voor hun gewerkt. Het enige dat ze maar moeten doen is mijn CV vergelijken met mijn dossier en aanpassen. Ze moeten dan ne keer over al uw interim ervaringen babbelen… Dat ze verdomme eerst leren iemand zijn dossier LEZEN, dan zullen ze al veel weten…

Nu zit ik helaas niet in een positie dat ik ze naar de kloten kan sturen en bijgevolg ga ik dus volgende week (omdat we nu met Pasen en Paas Maandag zitten) met Adecco Zottegem eens babbelen over mijne CV. Het geeft me de indruk dat ze me eigenlijk meer mij aan’t lijntje aan’t houden zijn én ik ben er haast zéker van dat ik voor de job waarvoor ik solliciteerde ga te horen krijgen dat ze al ingenomen is of dat ze me gewoon weg niet gaan voorstellen… Ik ben dus benieuwd hoe dat volgende week gaat gaan.

To Be Continued…

15 reacties
  1. Succes volgende week!

    Liked by 1 persoon

  2. Ik denk dat het al de helft scheelt als je positief blijft denken, een (terechte) cynische houding kan al een hoop kapot maken op voorhand.

    Liked by 1 persoon

    • Ja, I know… Maar het is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan als je telkens zo’n toestanden tegenkomt…

      Liked by 1 persoon

      • Ja dat snap ik helemaal, en dat zou ik zelf ook hebben. Maar aan de andere kant als ik een sollicitant zou hebben die zulk cynisme uitstraalt dan is het voor mij direct een no go 😉

        Liked by 1 persoon

        • Tja… daar zorgen de consulentes van de vele interim kantoren voor een héél groot stuk zelf voor. Als ze sollicitanten niet zo als een vod behandelden, zouden velen wellicht ook zo cynisch niet reageren. Velen vergeten dat het geld nog steeds niet op sollicitanten hun rug groeit…

          Liked by 1 persoon

  3. Manmanman, wat is me dat allemaal toch. Dat is toch echt om met uwe kop tegen de muur te slaan van frustratie…

    Liked by 1 persoon

  4. Een tip: heel vaak hebben de bedrijven die vacature op hun site staan, en hebben ze voor het gemak er ook uitzendkantoren op gezet.

    Als je dus een leuke vacature ziet, google dan eens wat verder met wat termen uit die vacature en de plaats van tewerkstelling, en contacteer het bedrijf gewoon zelf!
    Soms werkt dat , zo een beetje sherlock spelen 😉

    Liked by 1 persoon

  5. Nog steeds een gedoe… heel veel succes!!

    Liked by 1 persoon

Trackbacks & Pingbacks

  1. De Adecco Perikelen (3) | WorldsApart 2.0

Geef een reactie

Blogger uit Amsterdam-ZuidOost

schrijft met plezier

BE INEFFABLE

Life blog of 2 dutchies

Christophe Wallecan

De blog van een marketing student

Vie de Julie

Vie de Julie

Binnenstebuitenboel

Leef achterstevoren!

Liquid skies

Silent people have the loudest minds

misssexandthecity

Life in the city and the sex in my life,.....

Renate Bulte

Blogger over alledaagse dingen.... maar dan anders!

Screendependent

Alles over films, series en meer

COS

cosblog.org

The S Files

Be nice, go vegan

Kimdonz

Lifestyle blog

Thomas Pannenkoek

Een Simpele Ziel ondergaat zijn leven

ratjetoe4u

So Close & Yet So Far...

De Hipste adresjes van Gent

We moved to http://hipsteadresjes.gent !

van dichtbij

over het zout op m'n huid, spruitjes met spiegels en de rammelende rest

Morgaine's Passions

Live life to the fullest

MetroPaul

Nederlandstalig blog, sinds 2008

ZoSammieEnzo

Een spontane vrolijke lifestyle blog met humor.

Deborah Hamar

Just me . . .

Naomi in Wonderland

Traveling through life

Adam op Verkenning

Een getrouwde man op verkenning.

MichielZiet

Dagelijkse dingen die soms bijzonderder lijken dan je denkt.

kribbels uit mijn leven

een kijk in mijn gedachten en de gebeurtenissen uit mijn dagelijks leven, heel gewone dingen, misschien ook wel heel bijzondere......

Walt's Hoekje

Gewoon omdat het kan

DOLDRIEST

woordenspel

Margo Hermans

Blog what you live; don't live to blog.

Annelyse

14 maand met de fiets door Europa

Tales from the Crib

Putting the sfeer in blogosfeer since 2004

tiny blogt

Tiny kan van alles iets en van niets alles.

Yellow Me.

Live a Healthy Lifestyle

La Vie de Falderie

Antwerpen tot Brugge - en soms verder

Bubbliciously me

Living the life you love....

Wilco's Charity Challenge

12 maanden ... 52 opdrachten ... 1 goed doel: Right To Play

Beaunino

GEWOON DOOR-ROEIEN

Fashionlifestyleblog

So Close & Yet So Far...

Darling Doormat

Wit and Drama on Crete. It’s nothing anyone would ever take seriously, but it amuses me.

peter

my path

Lukas Lauridsen

So Close & Yet So Far...

Forty something and much more !

mijn dagboek en uitlaatklep ... if you can't stand the heat, get out of my kitchen !

elegant slumming

So Close & Yet So Far...

Life is a garden of Quotes

Over het dagelijkse leven, over reizen en lezen, over koken, over het lief , gewoon over het leven

