Skip to content

RVA Controle 2015

10/03/2015

Eind vorige maand was het weer prijs… Terug een dikke omslag van de RVA in de brievenbus. Ik wist meteen weeral hoe laat het was. Terug met al je hebben en houden qua sollicitaties (zie foto hieronder) naar de RVA om aan te tonen dat ge niet op uw kont zit te rentenieren…  Er zat ook een brief bij om je “bewijsstukken” op te sturen en eerst even netjes op papier te noteren. Ja, dat zie je van hier, dat ik die hele doos ga opsturen met de post, ’t kost me meer geld dan dat ik als uitkering trek (400 €, mag gerust geweten zijn van mij), dus maar lekker het bijzittende formulier naar hun gezonden, met de vraag om een afspraak.

Sollicitatie Doos

Vorige week dus een 2de brief gekregen van de RVA met daarin de dag en het uur waarop ik mij moest aanbieden. Vandaag dus met die doos en een plastiek zakje met daarin de maanden Januari en Februari van dit jaar er in, naar de RVA. De dame die de controle uitvoerde schrok even toen ze me met alles zag aankomen.

zij : “Oh, maar dat ga ik allemaal niet nakijken hoor.

Ik : “Tja, dan moet je natuurlijk in je brief ook niet vragen om alles van Januari 2014 tot eind Februari 2015 mee te brengen.

Ik begon mijn doos uit te pakken in 3 grote stapels en met veel ergernis begon ze aan de eerste stapel. Eigenlijk hadden de mensen van de RVA het zichzelf héél gemakkelijk kunnen maken en gewoon een lijst opgevraagd hebben bij de Hollandse Arbeidsintegratie Controle Alexander Calder (ook in Aalst) én dan moest ik natuurlijk met héél die doos niet zitten sleuren. Ik moet er toch elke week één dag op controle om te tonen wat ik wekelijks doe om aan (nieuw) werk te geraken. Maar bon, moeilijk gaat ook als ze dat willen…

Nu was de reactie op het einde nadat ze elke vacature bekeken had (ik zat daar toen al zo’n 2 uur met m’n duimen te draaien) totaal iets dat ik niet verwacht had. De dame in kwestie die me controleerde besloot dat ik toch voldoende bewijzen leverde, maar dit toch onvoldoende was in’t algemeen. Ik dacht dat ik even een vuist in mijn façade kreeg… Ze vond dat ik onvoldoende het advies van de RVA (van haar eigenlijk, want vorig jaar ben ik ook gecontroleerd geweest daar dat mens, dat was toen net 2 weken na mijn ontslag.) om op andere dingen te solliciteren, had opgevolgd.

Ik : “Maar ik heb 5 gebieden waarin ik werk kan zoeken : Administratie, Management, Klantendienst, Informatica en bij Banken. Is dat NOG niet genoeg?“.

Zij : “Goh, da’s eigenlijk allemaal hetzelfde hé, namelijk administratief. Van wanneer dat er nen bureau en ne computer staat is dat administratief werk én bijgevolg zoek ge naar niets anders dan dat.

Ze zei er nog net niet bij dat het dan niet te verwonderen was dat ik géén werk vond… Ik was in alle staten op dat moment. Ik liet haar weten dat met mijn diploma’s ik op gelijk niveau stond met een universitaire iemand (dat kon ze ook op hare pc zien) en dat het een lacher van formaat zou zijn om bevoorbeeld in den bouw of bij supermarkten of retail te gaan solliciteren, want die sturen u wandelen omdat ge noch de ervaring, noch enige specifiek diploma voor die sector hebt… Ze bekeek me toen zo kalm scheef als wou ze zeggen : “Ge voelt u toch niet te goed om te gaan kuisen?”.

Ze wilde dan eigenlijk die doos met al mijn bewijzen nog houden ook. Ik liet haar direct weten dat dat een “nee” was. Ze wilde dan alle bewijzen zogezegd gaan een kopij van maken… Ik geloof in geen 100 jaar dat ze daar kopieën van gemaakt heeft, maar meer bij haar collega’s gaan tonen wat ik allemaal mee had…

Bon, binnen een maand gaan de RVA poppen nogmaals aan’t dansen, want dan moet ik terug komen en gaan ze kijken of ik op die maand wel genoeg gedaan heb. Ik was voor te ontploffen en ben dan ook meteen doorgereden naar mijn Vakbond. We gaan de nieuwe uitnodiging afwachten en dan gaat een afgevaardigde met mij mee. Op zich héél belachelijk, want ge voelt u als volwassen vent zo precies een klein kind wiens handje ge moet vasthouden om te tonen en te horen van een andere volwassene dat hij wel braaf geweest zijt…

Ik zat écht op mijn paard… Zo mensen tergen en kloten die moeite doen om aan werk te geraken, zoiets heb ik in al mijn jaren dat ik al gecontroleerd ben geweest nog nooit meegemaakt. Zien wat het volgende maand gaat worden…

To Be Continued…

14 reacties
  1. Voldoende bewijzen, maar toch onvoldoende in het algemeen? Is het nog niet erg genoeg dat je ondanks al die moeite toch maar geen job vindt?
    En daar houdt de RVA zich mee bezig…

    Liked by 1 persoon

    • ja… het doe inderdaad meer vragen oproepen dan wat anders, de vakbond reageerde ook zoals jij hier, dus we gaan zien wat het volgende maand gaat zijn als er een afgevaardigde van de vakbond meegaat…

      Like

  2. Ik word ongemakkelijk als ik je verhaal lees. Het is zo erg. En dat ze dan durven vragen of je je misschien te goed voelt om te gaan kuisen? Echt waar, waar is men in deze maatschappij mee bezig. Goed dat er nog vakbonden bestaan.

    Liked by 1 persoon

    • Voorlopig toch nog… zolang dat ze ook dat niet opgedoekt hebben. Ge weet dat men tegen eind volgend jaar een pak VDAB’s wil opgedoekt hebben en tegen 2018 de OCMW’s hé…

      Liked by 1 persoon

      • Pardon, de OCMW’s opdoeken? En dan?

        Like

        • Ja, OCMW’s zouden opgedoekt worden, dus geen politiek verkozen besturen meer én alles wat nu beslist is door een OCMW zou dan door het gemeentebestuur beslist worden. De OCMW’s zijn eigenlijk ontstaan omdat gemeenten eeuwen geleden de dienst naar de armen van de kerk over namen. Nu wil tegen 2018, de volgende gemeenteraadsverkiezingen, de OCMW’s afschaffen en de bevoegdheden aan de gemeentebesturen geven.

          Als ge dan op’t OCMW zou geraken zoals nu het geval is als ge een leefloon wilt, dan beslist nu nog altijd de OCMW raad hier over, tegen 2018 zou dat (wettelijk gezien toch) het gemeentebestuur zijn…

          Liked by 1 persoon

          • Maar in de grond zal dat misschien niet veel veranderen aan de zaak?

            Like

            • Eigenlijk wel hé, het feit dat ge nu een gebouw hebt waar ge min of meer zonder drempel vrees kunt binnenstappen, gaat tegen 2019 zéker verdwijnen en ik betwijfel of mensen en de zwakkeren in onze samenleving dan nog zo snel gaan zijn om meteen naar het stadhuis te gaan…

              Like

  3. MIJN HEMEL!!! Dit ga je toch echt niet menen…… sorry maar dit is te belachelijk voor woorden. Dus omdat je in je eigen vakgebied solliciteert doe je voor haar nog niet genoeg!? Kansloos, kan het niet anders noemen, echt kansloos!

    Liked by 1 persoon

    • yep, volgende maand terug controle, maar dan pak ik mijne vakbond mee. Als ze het durft over haar lippen krijgen dat woord “schorsing”, doe ik de RVA een rechtzaak aan.

      Liked by 1 persoon

      • Ja en terecht dat zou ik ook doen…… gekkenhuis!

        Liked by 1 persoon

        • ik wacht nu geduldig af en doe gewoon verder met mijn sollicitaties, meer kan ik toch niet doen, maar volgende maand ga’k wel meer mijn tanden laten zien, want ik denk dat ze anders hier bij ons bij de RVA denken dat ze over je heen kunnen lopen…

          Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Blogger uit Amsterdam-ZuidOost

schrijft met plezier

BE INEFFABLE

So Close & Yet So Far...

Christophe Wallecan

De blog van een marketing student

Life according to Joyce

Everyday life documented :)

Vie de Julie

Vie de Julie

Binnenstebuitenboel

Leef achterstevoren!

Liquid skies

Silent people have the loudest minds

misssexandthecity

Life in the city and the sex in my life,.....

Renate Bulte

Blogger over alledaagse dingen.... maar dan anders!

Screendependent

Alles over films, series en meer

COS

cosblog.org

The S Files

Be nice, go vegan

Kimdonz

Lifestyle blog

Thomas Pannenkoek

Een Simpele Ziel ondergaat zijn leven

ratjetoe4u

So Close & Yet So Far...

De Hipste adresjes van Gent

We moved to http://hipsteadresjes.gent !

van dichtbij

over het zout op m'n huid, spruitjes met spiegels en de rammelende rest

Morgaine's Passions

Live life to the fullest

MetroPaul

Nederlandstalig blog, sinds 2008

ZoSammieEnzo

Een spontane vrolijke lifestyle blog met humor.

Deborah Hamar

Just me . . .

Naomi in Wonderland

Traveling through life

Adam op Verkenning

Een getrouwde man op verkenning.

MichielZiet

Dagelijkse dingen die soms bijzonderder lijken dan je denkt.

kribbels uit mijn leven

een kijk in mijn gedachten en de gebeurtenissen uit mijn dagelijks leven, heel gewone dingen, misschien ook wel heel bijzondere......

Walt's Hoekje

Gewoon omdat het kan

DOLDRIEST

woordenspel

Margo Hermans

Blog what you live; don't live to blog.

Annelyse

14 maand met de fiets door Europa

Tales from the Crib

Putting the sfeer in blogosfeer since 2004

tiny blogt

Tiny kan van alles iets en van niets alles.

Yellow Me.

Live a Healthy Lifestyle

La Vie de Falderie

Antwerpen tot Brugge - en soms verder

Bubbliciously me

Living the life you love....

Wilco's Charity Challenge

12 maanden ... 52 opdrachten ... 1 goed doel: Right To Play

Beaunino

GEWOON DOOR-ROEIEN

Fashionlifestyleblog

So Close & Yet So Far...

Darling Doormat

Wit and Drama on Crete. It’s nothing anyone would ever take seriously, but it amuses me.

peter

my path

Lukas Lauridsen

So Close & Yet So Far...

Forty something and much more !

mijn dagboek en uitlaatklep ... if you can't stand the heat, get out of my kitchen !

elegant slumming

So Close & Yet So Far...

Life is a garden of Quotes

Over het dagelijkse leven, over reizen en lezen, over koken, over het lief , gewoon over het leven

